Webdesign by
Waarheid Welzijn en Gezond Amy Cuddy Water Zout Suiker Eckhart Tolle Gedachten Darmen Kanker Natuur en Voeding Universum Contact

In een dankbaar hart zal het altijd zomer zijn

Emmen

   Sociaal Cultureel Welzijn

De Cluft

Welzijn en Gezond

Universele Waarheid

Universele Waarheid

Amy Cuddy (Amy Joy Casselberry Cuddy; 1972) is een Amerikaanse sociaal psycholoog, professor en auteur. Ze is bekend vanwege haar onderzoek naar lichaamstaal en beroemd om haar TED-talks. Daarnaast is ze de op een na meest bekeken expert die spreekt op TED. In 2015 heeft Amy Cuddy een New York Times bestseller geschreven: “Presence: Bringing Your Boldest Self to Your Biggest Challenge”, dat is vertaald in meer dan 30 talen Lees verder >>>


Amy Cuddy

je lichaamstaal vormt wie je bent

Lichaamstaal is van invloed op hoe anderen ons zien, maar het kan ook veranderen hoe we onszelf zien.


Sociaal psycholoog Amy Cuddy toont hoe ‘krachtposes’, een houding van zelfvertrouwen, zelfs wanneer wij ons onzeker voelen de testosteron- en cortisolniveau’s in de hersenen kan beïnvloeden, en misschien zelfs een impact hebben op onze kans op succes.


Leuker leven met minder Facebook - Pak je leven terug

Ja, Facebook is leuk. Althans, soms. En soms ook niet. En soms is het gewoon wat het is:
een gewoonte die je veel tijd kost en weinig oplevert. Dat kan anders.
Tijd om je leven terug te pakken!

Minder Facebook = meer mindfulness = een leuker leven

Biografie Amy Cuddy

Amy Cuddy heeft in 1994 Psychologie gestudeerd aan de University of Colorado Boulder. Ze vervolgde haar studie door in 1998 Sociale Psyhologie te gaan studeren aan de University of Massachusetts Amherst. Daarnaast heeft ze haar PhD in Sociale Psychologie aan de Princeton University behaald.

In 2005, na haar afstuderen, werkte Amy Cussy als Assistent Professor aan de Rutgers University in New Jersey. Ze bleef ongeveer 10 jaar als assistent professor werken aan verschillende universiteiten, waaronder de Kellog School of Management en de Harvard Business School. Amy Cuddy geeft nog steeds colleges en geeft momenteel vakken als onderhandelen, leiderschap en overtuigingskracht als hoofddocent aan de Harvard Business School.

Haar studieperiode verliep echter niet moeiteloos. Toen Amy Cuddy 19 was, raakte ze betrokken bij een auto-ongeluk toen ze samen met vrienden hielp bij het organiseren van een conferentie. Amy Cuddy en haar vrienden moesten 14 uur rijden om ‘s avond thuis te komen, maar ze hadden gepland dat iedereen een aantal uren zou rijden. Amy was de laatste die kon slapen, maar toen ze dat deed viel iedereen in slaap en kregen ze een auto-ongeluk. Hierdoor heeft Amy Cuddy traumatisch hersenletsel opgelopen en heeft ze ergotherapie, fysiotherapie en psychologische begeleiding gehad om van het ongeluk te herstellen. De verwachting was echter dat ze nooit meer dezelfde zou zijn als wie ze was voor het ongeluk. Amy Cuddy was zo erg veranderd dat haar beste vrienden haar niet meer herkenden.

Door het letsel was Amy Cuddy gedesoriënteerd, maar ze had de wilskracht om door te gaan met haar leven. Ze ging terug naar school, maar toen ze niet alle woorden begreep die de docent gebruikte, besefte ze dat het nog te vroeg was. In werkelijkheid moest Amy Cuddy opnieuw beginnen, en dus moest ze opnieuw leren hoe ze moest leren. Uiteindelijk maakte ze haar studie af, vier jaar nadat haar vrienden afstudeerden.

Toen ze aan het herstellen was, las Amy Cuddy graag over psychologie. Haar letsel zette haar ertoe aan om de wetenschap van heden te gaan bestuderen. Als gevolg daarvan veranderde ze kijk op onderzoek doen en hield ze rekening met de sociale wetenschappen.

In 2010 werd Amy Cuddy beroemd door haar onderzoek naar ‘power poses’. Haar onderzoek toonde aan dat testosteronlevels konden veranderen als gevolg van de poses. Het onderzoek heeft op veel partijen indruk gemaakt, waaronder Psychological Science, CNN, Oprah Magazine en TED. In die tijd werd Amy uitgenodigd om te spreken op een TED-conferentie. Haar TED-Talk “Your Body Language May Shape Who You are” is op dit moment meer dan 46 miljoen keer bekeken en is een van de meest populaire video’s op TED. Amy Cuddy’s TED-Talk is door de Guardian benoemd tot “One of the 20 online Talks that Could Change Your Life”. Amy Cuddy ging door met het geven van TED-speeches en binnen korte tijd werd ze wereldwijd bekend.


Ja, Facebook is leuk. Althans, soms. En soms ook niet. En soms is het gewoon wat het is: een gewoonte die je veel tijd kost en weinig oplevert. Dat kan anders. Tijd om je leven terug te pakken!

Overal Facebook

Op het toilet, even door je timeline heen. Op de bank, even kijken wat voor melding er achter dat rode ballonnetje schuilt. Onderweg, je ziet iets geks, je bedenkt hoe je hier iets leuks van kunt maken op Facebook.

Verjaardag van een ex-collega, je voelt je verplicht om te feliciteren. Iemand post een foto van zijn lelijke baby, je voelt je verplicht te liken. Lunchen met een vriendin, je voelt de drang om in te checken om te laten zien in wat voor hip lunchzaakje je zit.

En het vreet aan je. Dag in dag uit. Facebook hier, Facebook daar. Als je het niet gebruikt krijg je het gevoel dat ‘de wereld’ verder gaat zonder jou. Dat je ‘iets mist’. En dus open je de app maar weer eens, voor het slapengaan. Om vervolgens een flauwe grap te liken, jezelf op te winden over dat filmpje over dierenmishandeling dat ineens opduikt in je timeline, of jezelf af te vragen: “Misschien moet ik iets veranderen – mijn leven leuker maken ofzo, meer interessante dingen schrijven – want de levens van al die anderen zijn zo geweldig.”

Minder Facebook = meer mindfulness = een leuker leven

Wiskunde is niet mijn sterkste kant, maar ik kan je verzekeren dat bovenstaande vergelijking klopt. Zeker als je merkt dat je helemaal niet zoveel plezier haalt uit Facebook, maar het toch meerdere keren per dag checkt.

Het constant checken van Facebook (of wat je favoriete sociale netwerk ook is) is simpelweg een aangeleerde gewoonte. Een gewoonte die continu wordt beloond met verse, behapbare ‘bites’. Een kijkje in de levens van je vrienden, grappige artikeltjes, verontrustende nieuwsberichten, irritante advertenties.

Er is altijd wel ‘iets’ te beleven. En daardoor blijf je het checken. Je brein raakt gewend aan de prikkeling. Zodra er een paar ‘lege’ minuten dreigen aan te breken, reikt je hand naar je broekzak, grijp je je smartphone en voor je het weet ben je tien minuten verder. Dan heeft je brein zijn ‘shot’ weer gehad.

En dat is dus niet mindful. En het is niet gezond. Het maakt je overprikkeld, overweldigd en moe. Omdat je brein zich niet kan herstellen. Omdat je nauwelijks nog gewoon bent, en altijd op zoek gaat naar prikkels. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor apps als Facebook, maar ook voor al je nieuws apps.

Het is een verslaving die je leven niet beter maakt. En doordat je brein constant ‘bezig’ is, leef je minder in het moment. En laat het hier en nu nu precies de plek zijn where the magic happens.

1. Gooi de app van je telefoon

Ik weet het, het is hip om je Facebook account te verwijderen. Maar het is ook precies wat de meeste mensen niet gaan doen. Ik ga het voorlopig niet doen. Waarom niet? Omdat Facebook op zichzelf heel handig is, en vaak ook heel leuk.

Ik denk niet dat mensen perse van Facebook af willen. Ik denk dat we van de verslaving af willen. Minder checken, meer leven. Minder het gevoel hebben dat je iets mist, en meer ontspannen genieten van je leven.

En daarom is de eerste stap naar een leuker leven heel simpel: breek met Facebook op de plek waar je het constant checkt. Voor de meeste mensen is dat de mobiele app.

Gooi hem weg. Weg van je telefoon.

Nu.

Serieus. Pak je telefoon er nu bij. Ga naar je Facebook app en gooi hem weg. Ik weet het, het voelt raar. Maar wees gerust, je verliest niets. Als je de app later opnieuw installeert is alles gewoon weer bij het oude.

2. Merk hoe verslaafd je eigenlijk bent

“Oh, dat ga ik even delen! Oh… ik heb geen Facebook meer. Oké, dan niet.” of: “Ik verveel me, even Fa… Oh. Dan kijk ik even lekker voor me uit.”

En ineens merk je dat je je telefoon niet meer elke dag hoeft op te laden. Zo verslaafd was je dus. Wat een vrijheid!

3. Houd je bezig met je leven – hier en nu

Eerst voel je je misschien een beetje zenuwachtig. “Wat nou als mensen me taggen? Wat nou als iemand een levensgebeurtenis plaatst, en ik like het niet? Wat nou als iedereen iets leuks leest, en ik de enige ben die het niet gelezen heeft?”

Tja. Typisch geval van schijt.

Voel de onzekerheden, voel de twijfels en de wrijving. En laat het los. Jij pakt je leven terug, dat is belangrijker.

4. Richt je op de voordelen van minder Facebook

Het is even wennen zonder Facebook op je telefoon. Maar het heeft veel voordelen:

Je bespaart ontzettend veel tijd omdat je niet gedachteloos blijft swipen voor meer verslavende ‘bites’.

Je gaat beter met je hersenen om, doordat je niet tien keer per dag in die overweldigende wereld springt vol met perfecte levens.

Je ervaart meer rust. Vooral omdat je beseft dat je gewoon mag leven, en niet alles hoeft te delen. Je kunt iets geweldigs ervaren en dat simpelweg ervaren. Misschien maak je er een foto van. Gewoon voor jezelf.

Je batterij gaat langer mee.

Je haalt meer plezier uit face-to-face contact. Je vrienden hebben je weer iets te vertellen. Na de verbaasde “Heb je dat niet meegekregen via Facebook?” kun je samen een fijne tijd hebben.

Je kunt foto’s die je hebt gemaakt simpelweg laten zien op je telefoon aan mensen die je daadwerkelijk ontmoet. En dan direct het verhaal achter de foto vertellen.

Je hoofd wordt rustiger. Hierdoor wordt het makkelijker om je doelen te bereiken, en dus om succesvoller te zijn.

Je bevrijd jezelf van de verantwoordelijkheid om alles bij te houden. Je vertelt mensen simpelweg: “Ik zit niet meer zoveel op Facebook tegenwoordig dus ik wist het niet, maar alsnog gefeliciteerd!”

Je kunt Facebook gewoon checken af en toe. Bijvoorbeeld op je computer, of een keer per dag op je tablet op de bank. Dan kun je alsnog je foto’s delen. Dan is het iets minder aktueel, maar dan heb je de dag op zijn minst wel écht beleefd.

Mensen gaan hun verwachtingen over jouw gedrag op Facebook vanzelf bijstellen. Misschien ben je nu iemand die alles liked. Dan zullen mensen zich eerst afvragen wat er met je gebeurd is als je minder online komt. Maar daar zullen ze snel aan wennen.

Doen mensen moeilijk? Ik ken bijvoorbeeld mensen die zich druk maken wanneer bepaalde mensen bepaalde berichten niet liken. Maak dan duidelijk dat je minder op Facebook zit, en dat je dus niet alles ziet. Plaats gewoon op Facebook dat je je app van je telefoon gooit, of deel dit artikel om je vrienden te inspireren hetzelfde te doen.

Je hoeft je Facebook account niet te verwijderen om je vrijer te voelen. Het enige dat je hoeft te doen is te breken met je gewoonte, en Facebook gewoon terug op zijn plek te zetten.

Facebook is niet goed of slecht. Het is een dienst die je gewoon kunt gebruiken als je er baat bij hebt. Ik ben bijvoorbeeld super dankbaar voor Facebook als ik een paar maanden op reis ben. Als je echter merkt dat het de kwaliteit van je leven vermindert, dan wordt het tijd om in te grijpen.


https://youtu.be/v_ONFix_e4k

Krachtvoer voor het brein | Neal Barnard | TEDxBismarck

Deze talk werd gegeven op een TEDx evenement dat gebruikt maakt van het concept van TED-conferenties, maar onafhankelijk georganiseerd werd door een plaatselijke gemeenschap. Leer meer op http://ted.com/tedx

Dr. Barnard presenteert het recentste en meest overtuigende onderzoek rond de verrassende effecten van voeding op de hersenen en toont zijn simpel drie stappenplan om de geest te beschermen en het geheugen te versterken: eet krachtvoer, versterk je brein, en versla de bedreigingen voor het geheugen.

Neal Barnard leidde talrijke studies rond de effecten van het eetpatroon op diabetes, gewicht, en chronische pijn, waaronder een baanbrekende studie over voedingsdeskundige interventies in diabetes type 2, gefinancierd door het National Institues of Health. Dr. Barnard schreef meer dan 70 publicaties en 17 boeken. Als voorzitter van het Physicians Committee leidt hij campagnes voor preventieve geneeskunde, goede voeding, en hogere ethische standaarden in wetenschappelijk onderzoek.


Neal D. Barnard

Auteur

Beschrijving

Vertaald uit het Engels-Neal D. Barnard, M.D., F.A.C.C., is een Amerikaanse auteur, klinisch onderzoeker en oprichter van de Physicians Committee for Responsible Medicine. Wikipedia (Engels)

Originele beschrijving bekijken


Geboren: 10 juli 1953 (66 jaar), Fargo, North Dakota, Verenigde Staten

Genre: Pop

Films: Forks over Knives, Milk?

Opleiding: GW School of Medicine and Health Sciences, George Washington-universiteit

Organisaties opgericht: Physicians Committee for Responsible Medicine, Barnard Medical Center